Meesters en juffen hebben een belangrijke rol in de relaties tussen klasgenoten. Als de leerkracht positief is, zijn leerlingen socialer, vinden zij elkaar aardiger en is er weinig hiërarchie in de klas. Heeft een leerkracht veel conflicten, dan vertonen leerlingen meer agressie en vinden zij elkaar vaker onaardig.
De wisselwerking tussen het gedrag van de leerkracht en sociale relaties binnen de klas werd onderzocht door Marloes Hendrickx (Rijksuniversteit Groningen). Ze stelt dat de leerkracht model staat voor de omgang met leerlingen. De leerlingen kijken naar hoe de leerkracht met een klasgenoot omgaat en nemen dit mee in hun eigen oordeel over de leerling. Vooral negatief gedrag is belangrijk; wordt een meester of juf meer boos op een leerling, dan denken klasgenoten in sterkere mate dat de leerkracht het kind onaardig vindt en vinden ze de leerling zelf ook minder aardig. Leerlingen die veel agressief gedrag vertonen, hebben baat bij een minder negatieve relatie met de leerkracht.
De sociale leefwereld van leerlingen is belangrijk voor hun sociale vorming, maar ook voor het schoolse leren. Voelen leerlingen zich geaccepteerd door hun klas, dan kunnen ze energie steken in de reken- of taalles. Voelen ze zich onzeker of afgewezen, dan kan het lastig zijn om motivatie op te brengen voor school. Het is daarom belangrijk dat leerkrachten zich bewust zijn van hun rol in sociale processen.
Bron
Naam | gezondNU |
Datum | April 2017 |
Auteur | Lian van Doorn, José Leeuwenkamp |