Ze heeft een eigen tijdschrift, een carrière als filmacteur, tv-presentator en werd zelfs Nederlander van 2009. Linda de Mol krijgt alles voor elkaar. Had ik (redacteur Gebke Verhoeven) maar zo’n snufje Linda! Maar hoe krijg ik dat? Op zoek naar Linda-isme.
Ik ben het type mens dat zich als een boom wortelt en zich daar heerlijk bij voelt. Zo zit ik al elf jaar bij gezondNU. Saai? Nee hoor. Ik denk dat de rust me creatief maakt. Toch knaagt er iets. Want van de vrouw van vandaag wordt meer verwacht. En daar komt Linda om de hoek kijken. Want ik zou (privé en in mijn werk) best wel eens vaker willen roepen: ‘Ja natuurlijk, gaaf, doen we’ wanneer Het Avontuur lonkt.
In plaats daarvan hoor ik mezelf zeggen: ‘Ja maar’. Ik ben geen negatieveling, maar ook allesbehalve impulsief. Ik ben degene die denkt: leuk, maar hoe doen we dat dan? Overal kleven zoveel mitsen en maren aan.
Nu hoef ik geen wereldreiziger of carrièrehopper te worden, maar ik zou graag een snufje Linda willen om nieuwe terreinen te ontdekken en mijn talenten beter te ontplooien. En ik denk dat ik niet de enige ben.
Het punt is dus: hoe doe ik dat? Hoe word ik Linda?
Minder angst
Aan haar zelf kan ik die vraag niet stellen. Linda wordt kundig afgeschermd en ik krijg haar niet te spreken. Ik vraag het dus aan Albert Sonnevelt. “De vraag die je jezelf zou moeten stellen is, wat maakt Linda, Linda?”, zegt de coach van het vitaliteitinstituut ‘Gewoon Gelukkig’. “Wat succesvolle mensen gemeen hebben, is dat ze meer vertrouwen en minder angst hebben. Verliezen zit niet in hun systeem.” En dat klopt als ik een oud interview met Linda lees. Hierin zegt ze onomwonden: “Het is mijn eer te na om op m’n bek te gaan.”
Sonnevelt: “Als een avontuur mislukt, weet dit type mens dat ze opnieuw succes zal kennen. Hij of zij pakt zijn verlies en gaat verder.” En dat is exact hoe Linda het zelf verwoordde in 2009, bij alle kritiek toen Talpa mislukt bleek. ‘Misschien kan je wel niet echt groot worden, als je die ellende niet een keer meegemaakt hebt. De echt groten komen er bovenop.’
Succesvol zijn en onderuit gaan, zijn inherent aan elkaar”, bevestigt NLP-coach John van der Sluis. “Voordat je succes hebt, moet je veel ondernemen. Daarbij gaat altijd iets mis. Succes hebben is vooral: omgaan met tegenslag.”
“Bij elk verlies hoort rouw”, stelt Van der Sluis. “De een legt die periode in een fractie van een seconde af, de ander heeft meer tijd nodig. Op het moment dat je kunt zeggen ‘het is zoals het is’ kun je verder. Niet iedereen kan dat even makkelijk. Mensen die moeilijk kunnen loslaten, laat ik wel eens symbolisch een touw waaraan ze vastzitten, doorknippen. Dat kan helpen om te voelen wat de vrijheid allemaal in petto heeft.”
Leuk vrijheid. Maar wanneer u of ik zonder werk zit, hebben we er (in tegenstelling tot Linda) meteen financiële kopzorgen bij. ‘Ik wil nooit meer dan een miljoen’, zei ze ooit in een interview. ‘Een lekker bedrag, geeft vrijheid en zekerheid, maar is net niet genoeg om geen wensen meer te hebben.’
Van der Sluis erkent dat geld belangrijk is. “Maar geld is ook een makkelijk excuus om niet te veranderen. Er zijn weinig mensen die echt alleen voor geld werken, een baan moet vooral ook een basisgevoel van geluk geven.”
De coach draait de vraag om: “Stel je voor dat je zo rijk bent als Linda: wat zou je dan doen? Wanneer je daarover fantaseert, kun je erachter komen wat je écht wilt.”
Linda zelf wist al jong wat ze wilde: ‘Op mijn elfde stond ik met haarborstel voor de spiegel. En presenteerde ik het Eurovisie Songfestival. In zes talen.’ In een ander interview vertelt ze tevens dat ze broer John als een mentor nodig had voor een duidelijke focus. ‘Wat wil je in dit vak bereiken’, zei hij. ‘Blijf je wekelijks die discotheek in huppelen? Of woon je ook eens een vergadering bij? Ga je je bekommeren om de regie?’ Ik had daar nog niet zo over nagedacht. Hij bombardeerde me op dat moment van presentatrice tot programmamaakster.’
“Maar dan nog is het leven geen trucje”, vindt Van der Sluis. “Wanneer je succesvol wilt zijn, moet je vooral veel doen. Ook een Linda zal, – voordat ze een nieuw project begint – stemmetjes horen die zeggen: ‘Wie ben jij om te acteren?’ of ‘Waarom zou jij een tijdschrift beginnen?’.
Inderdaad , Linda geloofde eerst niet dat het blad LINDA. een succes zou worden. ‘Maar ik vond het te leuk om het niet te proberen’, zei ze. Van der Sluis: “Dit soort mensen vindt de uitdaging te leuk en heeft daarom lak aan die stemmetjes. En wanneer je vaak genoeg goede prestaties neerzet, groeit het vertrouwen en worden de stemmetjes vanzelf stiller.”
De L-factor
Succes is dus vooral hard werken, oordelen de deskundigen. “Probleem is echter dat mensen een quick fix willen”, signaleert Sonnevelt. “Maar je moet eerst de berg op om van het uitzicht te genieten. Dat kan afzien zijn. Stel jezelf de vraag: kies ik voor een korte pijn en duurzaam geluk, of geef ik de voorkeur aan instant geluk en pijn op termijn? Succesvolle mensen zijn niet bang voor korte pijn. Ze kiezen vanuit het hart en leven vanuit passie.”
Dat klinkt te gek. Hoe doe ik dat? Sonnevelt meent dat ik bij mijn lijf te rade moet gaan. “Als je de goede weg volgt, heerst er vrede in je hart. Je straalt.”
Dat stralen is typisch voor Linda, vinden beide coaches. Volgens Sonnevelt komt dat omdat ze echt zichzelf is. Ze hoeft nooit uit haar rol te vallen. Dankzij haar lach kan ze bovendien niet veel verkeerd doen. Maar het aardig zijn, is ook tactiek. Zelf zegt ze hierover in een interview: ‘Ik heb mijn lieve imago zelf lang bewust intact gehouden. Ik moet mijn imago ook dankbaar zijn, het heeft me veel gebracht. Als ik overal tegenaan was gaan schoppen, had ik nooit kunnen doen wat ik gedaan heb.’
“Makkelijk contact maken, is een belangrijke succesfactor”, onderstreept Van der Sluis. “Hoe beter je matched met anderen, hoe meer mensen voor je willen doen, hoe groter de kans op succes. Zo’n match zit vaak in kleine dingen. Lichaamstaal of woordkeuze bijvoorbeeld. Stel een vriendin wil twintig kilometer wandelen, dan kun je antwoorden: ‘Nee gek, zo lang kan ik niet lopen.’ Of: ‘leuk, laten we beginnen met tien kilometer.’ Je zegt in principe hetzelfde, alleen komt het anders over.”
Tijdreis
Sonnevelt noemt nog een L-factor: blijf jezelf. “Ik denk dat Linda zichzelf goed genoeg kent om te weten wat ze wil en ze zal zich niet leiden door anderen. Dat is de bron voor onconventioneel denken en originele ideeën.”
Hoe kom ik – Gebke – bij die bron? Waar ga jij van stralen?, werpt Sonnevelt terug. Hij stelt een reis terug in de tijd voor naar een moment dat ik in mijn element zat. “Wat maakt dat je gaat stralen?”
Ook Van der Sluis hamert op doe bron. En ik mag daarbij niet in ‘kan niet’ denken. “Alles is mogelijk, je moet alleen de manier vinden waarop.”
Linda zelf zegt over dit fenomeen: ‘Toen ik begon met acteren was ik voorzichtig en deed ik alleen die dingen waarvan ik dacht dat ik ze makkelijk zou kunnen spelen en dat het publiek me erin zou herkennen. Dat blijkt een goede aanpak te zijn geweest. Nu durf ik steeds meer.’
Het is de kunst om angst om te bouwen in vertrouwen, zegt Sonnevelt. “Dat doe je door je droom in porties op te delen. Als je elke dag één stapje neemt, geeft dat binnen een jaar 365 procent verbetering. Maar ga niet te snel. Bij een te grote stap treedt in de hersenen een beschermingsmechanisme in werking, waardoor hormonen aangemaakt worden die verandering willen tegengaan. Het devies is langzaam maar continu je comfortzone oprekken.”
Mijn eigen Linda
Ook benijdenswaardig: Linda gaat altijd een stapje verder. Haar succesvolle rol in Gooische Vrouw was niet terug, ze ging achteren in films. In een interview zegt ze: “Nu ik meer weet over hoe je voor de camera moet acteren, wil ik ook graag weten hoe het in het theater moet. Maar dat wil ik pas oppakken als mijn kinderen het huis uit zijn, want het lijkt me niks om ze nooit te zien en doodmoe thuis te komen als zij zich klaarmaken voor school.”
Helemaal goed die aanpak, oordeelt Van der Sluis. Voor de uitwerking van plannen kun je niet concreet genoeg zijn. “Toen ik coach wilde worden, ben ik aan de slag gegaan met vragen als: wie ben ik, wat heb ik te bieden, hoe ga ik mijn doel bereiken? Dat leverde een bedrijfsplan op. Zo’n plan opent deuren. Het inspireert. Anderen willen je helpen.” “Belangrijk, want alleen kom je er niet”, zegt Sonnevelt. “Wie zich á la Linda wil blijven ontwikkelen, moet ontdekken waar hij goed in is en zich daarop focussen. Dat betekent hulp vragen voor zaken waarin je minder sterk bent. Ofwel loslaten: de juiste mensen op de juiste plek neerzetten en vertrouwen dat het goed komt.”
Mogelijk
Je kunt een hoop Linda-eigenschappen in jezelf versterken, maar er is ook zoiets als aanleg en karakter. En dat is volgens broer John nu net het geheim van het succes van zijn zus: ‘Linda zag in vijf minuten de potentie van ‘Ik Hou van Holland’ en ze zag in vijf minuten de potentie van ‘Love Letters’. Het herkennen van een goed idee, dat kan uitmonden in een succesvol programma, is een talent.’
Zo’n gave laat zich misschien minder eenvoudig ontwikkelen, zegt Sonnevelt. Troostend: “Iedereen kan een Linda zijn. Je bent een reflectie van de persoon die jij bewondert. Dus je hebt het in je Linda te worden. Misschien niet als landelijke bekendheid, maar wel voor jouw geliefden. En je bent pas succesvol als de mensen om je heen stralen.”
LindaBIO
- Geboren: 8 juli 1964, Hilversum
- 1976: Eerste televisieoptreden als presentator.
- Later volgden tv-successen zoals: The DJ Kat Show en Love Letters.
- 1999: Gaat voor het eerst acteren in televisieserie Spangen.
- 2004: 1e film (Nederland), Ellis in Glamourland.
- 2004: lancering tijdschrift LINDA.
- 2005-2007: Talpa. 2005-2009: bedenkt en speelt in Gooische Vrouwen.
- 2009: Televisierring.
- 2010: Linda krijgt nieuwe talkshow en nieuwe comedyserie bij RTL4.