Wie: Helene Oudman (31), brengt fair fashion onder de aandacht, voert campagne met haar bureau StoereVrouwen. www.stoerevrouwen.nl
Je geld uitgeven aan duurzame bedrijven en merken. Voor Helene is dat vanzelfsprekend. Met haar campagnebureau StoereVrouwen wil ze anderen motiveren om ook bewust te consumeren.
“Dat de wereld meer is dan waar je zelf woont, realiseerde ik me als klein meisje al. Het welzijn van mensen in andere werelddelen heeft me daardoor altijd beziggehouden. Dat je geen kleding koopt die in een sweatshop (een naaiatelier waarin arbeiders in landen als Bangladesh en India kleding maken onder erbarmelijke omstandigheden, red.) is gemaakt, vind ik heel logisch. Iedereen verdient toch een eerlijk loon en goede arbeidsomstandigheden? Als we iedere keer dat we geld uitgeven kiezen voor een bedrijf dat duurzaam produceert, zou dat echt het verschil maken.”
Niet doordrammen
“Duurzaamheid is niet iets wat ik van huis uit heb meegekregen; mijn familieleden zijn er niet zo mee bezig. Op een positieve manier probeer ik ze bewust te maken. Als mijn moeder zegt dat ik een leuke jas aan heb, vertel ik bijvoorbeeld dat die is gemaakt van oude dekens. Dat werkt eigenlijk het best. Vroeger was ik heel fanatiek, maar inmiddels weet ik dat het geen zin heeft om door te drammen. Bovendien wil ik niet gezien worden als ‘die zeur’. Natuurlijk vind ik het frustrerend als ik meiden zie lopen met Primarktassen, maar ik spreek mensen niet meer aan op niet-duurzaam gedrag. Ik wil iedereen in zijn waarde laten en geen dingen door de strot duwen. Als iemand zegt dat ik bij een bepaalde winkel heel goedkope kleding kan kopen, leg ik wel uit dat ik daar niet van ben. Ook show ik zo veel mogelijk mooie kleding die wel op een eerlijke manier is gemaakt.”
“Duurzame voeding is een hype, maar helaas geldt dat niet voor duurzame kleding en cosmetica. Met mijn campagnebureau StoereVrouwen wil ik mensen stimuleren om ook daarover na te denken. We voeren niet alleen campagne, maar geven ook praktische shoptips. Vaak willen mensen wel duurzaam consumeren, maar weten ze niet waar ze terechtkunnen. Momenteel zijn we aan het onderzoeken of we workshops kunnen geven op scholen. Het lijkt me boeiend om een nieuwe generatie iets bij te brengen op dit vlak. Ik wil duidelijk maken dat er andere opties zijn en dat het ook een creatieve manier is om jezelf te onderscheiden. Door niet voor mainstream te gaan, laat je zien wie je bent.”
Linkse rakkers
“Ik vind het jammer dat duurzaamheid nog steeds wordt gezien als een subcultuur. Vaak worden we neergezet als linkse rakkers die daar ‘boos mee bezig zijn’. Onzin natuurlijk, want het is een thema dat iedereen aan gaat. Ik zou blij zijn als winkels in de toekomst geen speciale fairtradehoekjes hebben omdat álle producten op een eerlijke manier zijn geproduceerd. Of dat ooit gaat gebeuren weet ik niet, maar het is wel mijn streven.”