Het grote ontspul- en opruimplan
Hoera, de kastdeurtjes kunnen weer dicht!
Onze huizen puilen uit. Vrijwel iedereen in Nederland heeft te veel spullen en al die spullen vragen om je aandacht. Minder spullen zorgt dus letterlijk voor meer rust in je huis én in je leven. Weet je niet waar je met opruimen moet beginnen? De experts in dit artikel helpen je van jouw huis weer een gezellige en georganiseerde ruimte te maken. Kies je kast en go!
Losslingerende snoeren, papierwerk en een kapstok die bijna kapseist onder het gewicht van alle jassen. We komen om in de spullen en kopen ons suf. En dat is niet gek, vertelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. “Als je iets koopt, komt er dopamine vrij in je lichaam en dat zorgt voor een tevreden gevoel. Ook krijg je door dit hormoon de drang om nog iets te kopen – je wilt je weer zo fijn voelen.”
We kopen veel, maar spullen wegdoen vinden we knap lastig. “Wie je bent, bestaat deels uit je eigen persoon, maar je identiteit ontleen je ook aan de spullen die je koopt en bezit. Sommige mensen zijn hun kleding of auto. Als je dat van hen afneemt, neem je ook een stukje eigenwaarde weg.”
Wil je spullen een minder grote plek geven in je leven en je zelfvertrouwen niet te veel ontlenen aan spullen, dan kan dat op drie manieren: door verbondenheid (een fijne sociale kring om je heen), competentie (studie, werk) en autonomie (eigen beslissingen nemen) te creëren. Op die manier krijgen spullen een functionele waarde, in plaats dat jij de spullen bent.
Klaar om op te ruimen? Start!
Als je vindt dat jouw spullen je in de weg zitten, is het tijd om op te ruimen, te ontspullen en te organiseren. En nee, dat betekent niet dat je weken in dezelfde outfit loopt of op basis van je voorraadkast geen fatsoenlijke maaltijd meer kunt koken. Juist niet! Door kast voor kast overzichtelijk te maken, grijp je nooit meer mis.
Je keukenkastjes
Met een beetje systeem worden je voorraadkastjes en koelkast een stuk overzichtelijker, makkelijker en vooral lekkerder. Ga samen met orthomoleculair voedingsdeskundige Anne Marie Reuzenaar door je voorraadkast heen en ontdek dat je geen kliekje meer hoeft weg te gooien.
Stap 1: Zet rijst bij rijst, pasta bij pasta
Je hebt boodschappen gedaan en zet ze ‘even snel’ in een kast. Organiseren komt straks wel, toch? Nee. “Ruim boodschappen meteen op en zorg voor een vaste plek. Ik heb verschillende kastjes met lades en in elke lade vind je een soort voedingsmiddel. De ene lade bestaat uit de rijst, de andere uit peulvruchten of noten en weer een andere bestaat uit koekjes en chocolade.” En uien, bieten en aardappelen? “Voor een goed overzicht bewaar ik ze in een platte schaal. Voor de items die op moeten, kun je een aparte schaal gebruiken of ze bovenop leggen.”
Stap 2: Ruim snacks uit het zicht op
“Plaats bij het indelen van je voorraadkast zoetigheid en snacks uit het zicht – zeker als je snel in de verleiding komt. Dat kan in een trommel met deksel of op een (hoge) plek waar je moeilijk bij komt. Grijp je alsnog naar die zak chips, laat dan iemand anders het ‘stiekem’ opbergen.”
Stap 3: Check de datum
Tijdens het op- en inruimen is het belangrijk om op de datum te letten. “Ruim producten net zo op als in de supermarkt: first in, first out. Wat ik handig vind, is om op producten die redelijk snel op moeten een kleine post-it met de houdbaarheidsdatum te plakken. In de koelkast is het handig om een apart deel te hebben voor left-overs, voor bijvoorbeeld aangebroken kaas, sla of een restje.”
Stap 4: Houd je voorraad bij
Vier pakken rijst is echt niet nodig als je maar één keer per week rijst eet. “Houd je voorraad bij door een memobord te kopen en die in de deur van de voorraadkast te hangen. Hier noteer je de voorraad op en de aantallen. Zo zie je snel wat (bijna) op is.” Ook handig: koop niet te veel voorraad en schaf kleinere potjes aan als je toch al weet dat iets anders aangebroken blijft staan totdat het beschimmeld is.”
Stap 5: Kook vanuit je voorraadkast
“Heb je veel producten die bijna over datum gaan, beslis dan wat je gaat eten op basis van je voorraadkast en niet op basis van een recept. Wees zelf creatief of tik de ingrediënten die op moeten in in Google en er komt zo een recept uit.”
Stap 6: Geef voedsel weg
Je kent het vast: je hebt de items uit het kerstpakket in je voorraadkast gezet, ook al wist je allang dat je ze toch niet op ging eten. Of je kocht drie pakken freekeh, maar blijkt het toch niet lekker te vinden. “Geef het op tijd weg aan de voedselbank, je buren, vrienden of familie. Maak een foto en app die naar een paar mensen; er is altijd wel iemand die het lekker vindt.”
TIP: “Ik ben zelf geen fan van aluminiumfolie; een duurzaam alternatief is een Bee’s wrap. Dit is een stuk katoen met bijenwas.”
TIP: “Heb je een restje, bedenk dan meteen of je het de volgende dag gaat eten. Zo niet, vries het dan in.”
Je kledingkast
Hoe fijn zou het zijn om je kledingkast open te trekken en in één keer te zien wat je hebt? Dat is niet alleen duurzaam, maar ook fijn, want binnen no-time heb je een outfit bij elkaar. Stylist en personal shopper Cynthia Schrijver helpt je een handje.
Zet eerst een leuk muziekje op. Haal dan alles uit je kledingkast en categoriseer je kleding, zo begin je met een goed overzicht. Vestjes bij vestjes, broeken bij broeken. Pas elk kledingstuk nog een keer – “Doe dit samen met een kritische vriendin” – en doorloop dan de volgende zeven stappen.
Stap 1: Vind je het nog écht leuk?
Bedenk per kledingstuk of je het leuk vindt. Ja? Ga door naar stap 2. Nee? Geef het weg of verkoop het. Twijfel je omdat het altijd handig is om te hebben? “Als je het niet meer mooi vindt of nooit draagt, is de kans heel klein dat je het nog eens gaat aantrekken.”
Stap 2: Is het nog draagbaar?
“Is de kleur vervaagd, is het beschadigd, gekrompen of uitgelubberd of zit er een vlek in die er niet meer uit gaat? Kijk of het nog te herstellen is. Zo niet, dan is het tijd om gedag te zeggen tegen dat item.”
Stap 3: Past het nog?
“Als je het kledingstuk naar de kleermaker kunt brengen die het een beetje uit- of inneemt zodat het weer past, dan is het prima, doen. Het is zonde als je vasthoudt aan kleding die je figuur niet goed laat uitkomen.”
Stap 4: Wanneer heb je het voor het laatst gedragen?
“Minder dan een jaar geleden? Die mag je houden! Meer dan een jaar geleden? De kans dat je het aantrekt is heel klein. Stop het in een doos of vacuümzak onder je bed en kijk over een halfjaar wat je ermee wilt. Weet je dat je het toch niet meer gaat aantrekken, dan kan het meteen weg.”
Stap 5: Maak foto’s
“Maak van de items die je over hebt combinaties en zet die op de foto. Die foto’s kun je vervolgens opslaan in je telefoon, inplakken in een fotoboek of bij je kast hangen.” Zo heb je binnen no-time een fijne outfit. Ook heb je een overzicht van alle leuke combinaties die je hebt (want dat zijn er vaak meer dan je denkt!).”
Stap 6: Berg het netjes op
“Dus jeans bij jeans en vesten bij vesten. Wat niet geschikt is voor het seizoen, berg je ook op die manier op. Was de items wel eerst! Ideale opbergers zijn transparante bakken of vacuümzakken.”
Stap 7: Geef je kleding weg
“Verkoop het via verkoopplatforms als Marktplaats of United Wardrobe, geef het aan iemand die je kent of doe het in de kledingbak.” Doe het in ieder geval binnen een week weg, adviseert Schrijver. “Anders hangt het voordat je het doorhebt alweer in je kast.”
TIP: “Kom achter je eigen kledingstijl door drie waarden te bepalen, zoals stoer, vrouwelijk en minimalistisch. Houd die waarden in je achterhoofd bij het opruimen én bij het kopen van items.”
Je werkplek
Een fijne werkplek stelt je in staat om geconcentreerd je werk te doen, geeft je meer werkplezier en maakt je productiever. Maar hoe ruim je al je papierwerk op? Noortje Veerman, opruimcoach en bewoner van een tiny house, geeft advies.
Stap 1: Stel een doel
“Bepaal eerst wat je doel is. Is dat rust? Ordening? Of heb je minder plek? Schrijf op wat je doel is en bepaal ook wat hiervoor nodig is. En geef antwoord op de vraag: hoe ziet jouw ideale werkplek eruit? Dat kun je omschrijven, tekenen of er een moodboard van maken. Zo weet je meteen of je een leeg bureau wilt of dat je houdt van een plantje of foto.”
Stap 2: Inventariseer wat je hebt
“Vaak weten we niet wat we in onze kasten en lades hebben. Daar kom je tijdens deze stap achter. Je kunt alles uit je kast halen en op de grond naast elkaar zetten, maar je kunt het ook opschrijven of er een foto van maken.”
Stap 3: Aan de slag!
Nu is het tijd om de handen uit de mouwen te steken: je gaat nu aan de slag. Deze stap kan dagen of zelfs weken duren; neem er ook écht de tijd voor. De stap bestaat uit drie vragen, namelijk:
- Wat moet je bewaren?
Bijvoorbeeld je garantiebewijzen, administratie, belastingaangiften en inschrijving bij de KvK. Leg dit apart van de rest, op een stapel of in een doos.
- Wat is handig om te bewaren?
Denk aan een nietmachine (maar twee is niet nodig!) of documenten van een opdrachtgever. “Maak ook een doos met voorraad – van extra nietjes en pennen tot postzegels.”
- Wat blijft er over?
Kijk nu in je kast, dan zie je hoeveel ruimte er nog over is. En dan begint het meest lastige deel: de finishing touch. “Hier gaat het om je eigen invulling. Ga elk product langs en bedenk of je het nog gebruikt en waarom je het zou willen houden. Kijk hierbij ook weer naar je doelstelling en beslis zelf of je iets houdt of weggeeft.”
Stap 4: Labelen
Schep orde, bijvoorbeeld door te werken met stapelbakken of een harmonicamap en breng al het papierwerk onder bij een categorie (zie kader Mappenstructuur). Veerman: “Een keer per jaar digitaliseer ik al mijn papierwerk, zodat ik alleen het hoognodige in een map heb zitten. Op mijn laptop heb ik dan een digitale mappenstructuur.”
Stap 5: Start en eindig met een opgeruimde werkplek
Je hebt een grote schoonmaakactie gehouden, je bureau leeggemaakt, er een doekje overheen gehaald. Nu is het zaak om je werkplek opgeruimd en georganiseerd te houden. Wen eraan om de dag te eindigen – en dus ook te beginnen – met een opgeruimd bureau.
Mappenstructuur
Ter inspiratie wat voorbeelden van categorieën, om al je papierwerk (digitaal) te ordenen:
- Belastingen
- Diploma’s
- Financiën
- Gebruiksaanwijzingen en garantiebewijzen
- Huis
- Privé
- Verzekeringen
- Werkgever
- Overig
TIP: “Maak een ander en jezelf blij en geef spullen die geen doel meer hebben weg. Dit geeft veel meer voldoening dan eraan vasthouden of het weggooien. Dus hup, geef het aan vrienden, collega’s of de kringloop.” – Patrick Wessels, consumentenpsycholoog
TIP:“Een valkuil van een grote opruiming is dat je erin doorslaat. Zo heb ik nog steeds spijt van een fleecevest dat ik weggooide, want ‘hup, die kon er ook nog wel bij’. Doe dus ook niet te veel weg en werk in stapjes.” – Noortje Veerman
Deskundigen:
– Noortje Veerman woont samen met haar vriend in een tiny house en is opruimcoach.
– Patrick Wessels is consumentenpsycholoog.
– Anne Marie Reuzenaar is orthomoleculair voedingsdeskundige.
– Cynthia Schrijver is stylist en personal shopper.