Al jaren ben ik abonnee van gezondNU. Het komt voor dat ik iets interessants lees waarover ik met mijn huisarts wil praten. Ik krijg soms het idee dat ze dat helemaal niet prettig vindt en zich boos maakt. Als ik haar vraag iets bij mij te controleren, doet ze dit met tegenzin. Mijn man zegt dat ik de beslissingen aan haar moet overlaten, maar dat werkt bij mij niet. Hoe kan ik dat qua communicatie het beste aanpakken?
– FvE
Kemal Inci, psycholoog:
Vroeger was je als patiënt volledig overgeleverd aan de deskundigheid van een arts. De laatste decennia werd de patiënt geïnformeerder en mondiger. Voordelen hiervan zijn dat je als patiënt eerder symptomen van aandoeningen herkent, beter in staat bent te beoordelen of je een arts moet raadplegen en in het gesprek beter in de taal van de arts kunt spreken, wat de communicatie ten goede komt.
Dit leidde uiteindelijk tot een andere relatie tussen arts en patiënt. Tegenwoordig is het normaal dat een arts vraagt: “Wat wilt u dat ik doe?” Dit was vroeger ondenkbaar, toen bepaalde de arts en onderging de patiënt zijn advies.
Momenteel is er zo veel informatie te vinden over aandoeningen, diagnostiek en (alternatieve) behandelingen dat de patiënt niet meer kan bepalen welke informatie wel van toepassing is en welke niet. De zin: ‘Ik las op internet dat…’ roept vaak weerstand op. Het internet wordt als een meer betrouwbare bron van informatie gezien dan de eigen arts.
Uit uw brief blijkt dat de vertrouwensrelatie met uw huisarts niet goed is. Ook uw visie op uw klachten verschilt blijkbaar.
U voelt zich niet serieus genomen door uw huisarts, maar wellicht voelt uw huisarts zich ook door u gediskwalificeerd. Het is daarom aan te raden om hierover eens met uw huisarts van gedachten te wisselen. Wellicht kan dit de vertrouwensrelatie herstellen. Voor een goede behandeling is een vertrouwensrelatie essentieel.