Reclame kan een positief effect hebben op het gewicht. Televisiekijkers die sportreclames zien, scheppen hun bord minder vol en nemen een kwart minder calorieën tot zich. Tot die conclusie kwam Ellen van Kleef (Wageningen University).
“Reclame speelt onbewust een grote rol in het eetgedrag”, stelt van Kleef. “Van fastfoodreclame krijg je honger, terwijl reclame ook aantoonbaar je voorkeur voor een bepaald type voedsel beïnvloedt.”
Maar reclame kan ook een positief effect hebben, zo laat haar onderzoek zien. In het onderzoek kreeg de helft van de mensen neutrale commercials te zien (verzekeringen, auto's of apparaten). De andere helft keek naar reclames over sport. Na afloop kregen alle proefpersonen als bedankje een gratis lunchbuffet. Hiermee begon het echte onderzoek, zonder dat de deelnemers het wisten. De groep die sportreclames had gezien, at bijna een kwart minder calorieën dan de groep die gewone reclame had gezien.
Tekst: José Leeuwenkamp