Ik hoor heel vaak ‘een kind is heel dwangmatig’, maar aan de andere kant hoort dat toch ook bij kinderen (structuur)? Hoe kan ik hierin onderscheid maken?
Jean-Pierre van de Ven, psycholoog bij MIND en MIND Korrelatie:
Kinderen hebben inderdaad behoefte aan structuur en ze hebben ons volwassenen nodig om die structuur in hun leven aan te brengen. Rust, reinheid en regelmaat zijn niet de eerste prioriteit van het gemiddelde kind. Het moet langzaamaan leren van ouders en leraren om zelf vaste gewoonten te creëren, zoals op tijd eten en slapen, regelmatig douchen en tandenpoetsen.
Bij kinderen met een dwangstoornis of met dwangmatige neigingen komt de overmatige behoefte aan structuur wel uit henzelf. Meestal is deze neiging een poging om stress de baas te worden. Stress of angst komt bijvoorbeeld voort uit verwaarlozing, ervaringen met fysiek of seksueel geweld of gepest worden op school. Kinderen proberen door het controleren van hun omgeving eigenlijk grip te krijgen op onplezierige gevoelens of herinneringen.
Natuurlijk zijn niet alle kinderen die weleens ‘dwangmatig’ handelen getraumatiseerd of gestrest. Als een kind per se een stuk speelgoed of snoep wil hebben, als het ’s morgens geen kleren aan wil trekken of als het niet meer verder wil lopen, hoeven ouders niet meteen bang te worden. Kinderen zijn ook weleens gewoon moe of hebben ergens geen zin in. Mijn advies is om ze dan een beetje te laten en ze niet te proberen ergens toe te dwingen. Ook slecht voorbeeld doet namelijk slecht volgen.
Meer weten over dwangstoornissen? Kijk op www.wijzijnmind.nl/psychipedia/dwangstoornis. Heb je hulp of advies nodig? Zoek dan contact met MIND Korrelatie via mindkorrelatie.nl.