Wie: Myrthe van Stralen (27), heeft een vriend, prestatiepsycholoog in de sport, het bedrijfsleven en het onderwijs. O.a. werkzaam als studentencoach bij Wakker bij Bakker
Al tijdens haar jeugd merkt Myrthe dat presteren onder druk niet altijd makkelijk is. Dat intrigeerde haar zo dat ze van presteren haar werk maakte. Als prestatiepsycholoog begeleidt ze onder andere studenten die gebukt gaan onder de hoge studiedruk.
“Op mijn twaalfde mocht ik meedoen met de clubkampioenschappen schaatsen. Ik vond de competitie lastig, met name omdat het de band met mijn teamgenoten veranderde. Onderling ontstond er wat haat en nijd. Tijdens wedstrijden kon ik niet hetzelfde niveau laten zien als tijdens de trainingen. Zo verloor ik mijn motivatie om te schaatsen. Ik had toen graag een prestatiecoach gehad die me hierin had kunnen begeleiden. Presteren geldt in zoveel aspecten van het leven: niet alleen binnen de sport, maar ook in het bedrijfsleven en op school.”
“Ik werk bij Wakker bij Bakker, een studentencoachingsbureau dat een aantal jaar geleden gestart is met studentcoaching, omdat studenten steeds meer druk ervaren. Dat speelt op dit moment enorm onder studenten, veroorzaakt door het leenstelsel, het grote aanbod hoger opgeleiden en de krappe arbeidsmarkt die daartegenover staat. Hierdoor ontstaan spannings- en burn-outklachten. We leven in een wereld vol kansen, maar ondertussen moet je daar wel je weg in weten te vinden en je kunnen onderscheiden.”
Moeten en mogen
“Zelf heb ik gelukkig geen zware klachten gehad tijdens mijn studententijd. Ik was naast mijn studies actief bij een studentenvereniging, een roeivereniging, ik had diverse bijbaantjes en als dat nodig was, zette ik mijn studie even op een lager pitje. Toen kon dat namelijk nog. Maar die verhoogde druk herken ik wel uit mijn middelbareschooltijd.”
“Ik herinner me dat ik een tijdje niks had gedaan op school. Dat moest ik op een gegeven moment natuurlijk inhalen, maar ik had geen idee meer hoe. Ik liep achter de feiten aan en dat leverde veel stress op. Ik leerde altijd heel makkelijk, maar toen had ik het gevoel dat het nooit genoeg was, wat ik ook deed.”
“Bij studenten in mijn praktijk merk ik ook die extremen op: of ze voelen geen grip meer en gaan als een gek overpresteren of ze worden juist bij voorbaat moedeloos en doen vervolgens helemaal niks meer. De oplossing zit hem juist in een goede balans tussen dingen die moeten en dingen die mogen. Overspanning is niet goed, maar onderspanning ook niet.”
Eigen keuzes maken
“Zelfregulatie en autonomie zijn heel belangrijk bij presteren. Dat is ook lastig. Voor de meeste studenten geldt dat ze overal om zich heen verleidingen hebben: borrels, feestjes, drank, drugs, hobby’s. Daardoor moeten ze behoorlijk wat zelfregulatie laten zien bij het studeren. Mensen zijn heel gevoelig voor directe beloning, maar bij studeren volgt die beloning pas na een aantal weken in de vorm van een cijfer.”
“Het is daarom belangrijk om eigen, authentieke doelen te stellen. Ik ben ervan overtuigd dat de weg naar geluk betekent dat je je eigen keuzes maakt naar dat ultieme doel. Dan is het makkelijker om het uiterste uit jezelf te halen, hoe lastig of zwaar dat ook is.”